27 ربیع‌الثانی 1443

پرسش های متداول ارباب رجوع

پرسش های متداول
سوال)صدور تاییدیه تحصیلی (ارزش تحصیلی) جهت دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، ادارات، شرکت های دولتی و خصوصی دارای شماره ثبت چه صورت می باشد؟


پاسخ:
1- متقاضی باید با همراه داشتن تصویر مدرک تحصیلی و کارت ملی به دفاتر پیشخوان مراجعه نموده و درخواست تاییدیه نماید. 
2- درخواست توسط پیشخوان در سایت مربوطه ثبت و از طریق سایت به اداره آموزش و پرورش مربوطه ارسال می گردد.
     -     درخواست های فارغ التحصیلان چهارساله و شش ساله نظام قدیم و پایان دوره ابتدایی و راهنمایی( تا قبل از سال 1375) به اداره سنجش اداره کل و فارغ التحصیلان نظام جدید ترمی و سالی سوم متوسطه و پایان دوره ابتدایی و راهنمایی (از سال 1375به بعد ) به اداره آموزش و پرورش مربوطه ارسال می گردد.
3-     اداره سنجش / کارشناسی سنجش درخواست ها را بصورت تحت وب دریافت نموده و در اسرع وقت جواب را به دفتر پیشخوان درخواست کننده ارسال می نماید.
4-     دفتر پیشخوان تاییدیه ها را دریافت و پس از چاپ (تاییدیه در این مرحله فقط اسکن امضا مدیر کل / مدیر آموزش و پرورش را دارد) و با مهر و امضا پیشخوان به صورت پستی به محلی که درخواست کننده اعلام نموده ارسال می نماید.
•     ارائه تاییدیه تحصیلی به فرد ذینفع فاقد اعتبار می باشد.

 

سوال) نحوه تایید مدارک تحصیلی جهت ارایه به دارالترجمه یا موسسات اعزام به خارج از کشور به چه صورت است؟
 

پاسخ:
1- درخواست تاییدیه تحصیلی از طریق دفاتر پیشخوان دولت (به آدرس دفتر دارالترجمه یا موسسه)
2- تایید مدارک تحصیلی توسط ناحیه یا منطقه مربوطه(مهر و امضا کارنامه های ریز نمرات)
3-مراجعه به اداره سنجش اداره کل با همراه داشتن قبض درخواست تاییدیه (قبض پیشخوان) جهت تایید مدارک.

سوال) چرا هدایت تحصیلی اجباری است و پذیرش رشته تجربی را محدود کرده اید؟ 

 

پاسخ:
هدایت تحصیلی براساس سه فاکتور زیر انجام می شود:که یکی از آنان انتخاب دانش آموزان است.
1– سیاست توسعه متوازن شاخه ها و رشته ها، ابلاغی از وزارتخانه 
2- محدودیت فضا- نیروی انسانی متخصص به تفکیک جنسیت
3 – علاقه و استعداد دانش آموزان 

سوال) چرا در دوره ابتدایی از معلمین دوره های بالاتر با رشته های نامرتبط به کارگیری می شود؟ 

 

پاسخ :
1- با ورود نظام 3-3-6 با افزایش پایه ششم به دوره ابتدایی منجر به حذف اول راهنمایی گردید و معلمان دوره راهنمایی مازاد اعلام شدند و از وجود این معلمان در دوره ابتدایی در پایه ششم به کارگیری شد. 
2- به دلیل افزایش آمار دانش آموزان دوره ابتدایی
3- کمبود نیروی انسانی متخصص در دوره ابتدایی

سوال) پرداخت مطالبات پرسنلی ایجاد شده در سنوات قبل(به ویژه مطالبات بازنشستگان) چگونه بوده است؟

پاسخ:
با عنایت به پیگیری مستمر وزارت متبوع و نیز تدابیر دولت تدبیر و امید بخش اعظم معوقات در سال 95 پرداخت شده است و تلاش بر این است که مابقی نیز پس از تخصیص از طریق سازمان برنامه و بودجه کار سازی شود.

سوال) شرایط متقاضیان تاسیس مراکز آموزشی (آموزشگاه های علمی و زبان های خارجی) و مدارس غیر دولتی چگونه است؟
 

پاسخ:

1 - تابعیت جمهوری اسلامی
2 - اعتقاد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلام، ایمان و برخورداری از حسن شهرت
3 - التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه
4 - نداشتن وابستگی به رژیم گذشته یا گروهک های منحرف و غیرقانونی
5 - نداشتن پیشینه کیفری
6 - حداقل مدرک کارشناسی و یا معادل آن
7 - حداقل 30 سال سن
8 - تاهل برای مردان

 

سوال) سقف مجاز ساعت سالانه جهت شركت در دوره های ضمن خدمت چه مقدار می باشد؟
 

پاسخ: 
به استناد بخشنامه 1834  200 مورخ 30 / 1 / 1390 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری به اطلاع می رساند: حداقل آموزش سالانه برای فراگیران 40 ساعت و حداكثر ساعت آموزش سالانه 200 ساعت می باشد. لذا با توجه به آنكه بازه زمانی آموزش از یكم فروردین هر سال لغایت 29 اسفند همان سال می باشد ، همكاران محترم به نحوی برنامه ریزی نمایند كه بتوانند در دوره ها شركت نمایند. 

 

سوال) نحوه تایید و ثبت کتاب، محتوای آموزشی و کمک آموزشی چگونه است؟
 

پاسخ: 
-     به این منظور ضمن اخذ معرفی نامه از محل کار به همراه کتاب یا محتوای آموزشی، به گروههای آموزشی اداره کل مراجعه و کتاب یا محتوای آموزشی را به مسئول مربوطه تحویل می دهیم.
-    محتوای دریافتی در جلسه سرگروههای آموزشی استان مطرح و در صورت تأیید، نتیجه به گروه بررسی محتوا اعلام می گردد
-    گروه بررسی محتوا نیز کتاب یا محتوای تولید شده را به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ارسال و نتیجه را پیگیری می نماید.
-    پس از بررسی توسط ارزیابان دفتر تالیف کُتب درسی و در صورت تأیید، نتیجه به استان اعلام شده و به عنوان محتوای آموزشی قابل قبول آموزشی یا کمک آموزشی در کتابنامه رشد درج و معرفی می شود.

 

سوال) نحوه شرکت در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی چگونه است؟
 

پاسخ:
-    پس از اعلام فراخوان کشوری تولید محتوای الکترونیکی از طرف سازمان پژوهش و برنامه ریزی، همزمان با انتشار پوستر جشنواره، فراخوان استانی این جشنواره به شهرستانها و مناطق مختلف استان اعلام می گردد.
-    فرهنگیان، دانشجو معلمان و دانش آموزان علاقمندان به شرکت در این برنامه می توانند با اطلاع از شرایط، نسبت به تولید محتوای الکترونیکی در قالب نرم افزار، درس افزار و اجزای آموزشی اقدام نموده و محصول تولیدی خود را در سامانه رشد (roshd.ir) ثبت و لوح فشرده مربوطه را از طریق آموزشگاه به اداره محل خدمت یا تحصیل خود ارسال نمایند.
-    پس از گردآوری آثار در محدوده زمانی تعیین شده، ابتدا در اداره محل خدمت یا تحصیل، بررسی و داوری شده، سپس برگزیدگان جهت داوری در مرحله استانی، به اداره کل معرفی و در ادامه آثار برگزیدگان استانی به مرحله کشوری ارسال می شوند. پس از بررسی در مرحله کشوری، طی مراسمی در تهران، برگزیدگان کشوری معرفی و تقدیر می شوند. در استان نیز مشابه همان مراسم جهت تقدیر از برگزیدگان استانی و منطقه ای برگزار می گردد.

 

سوال) تغییر رشته و رسته شغلی در آموزش و پرورش چگونه است؟
 

پاسخ: 
درخواست متقاضیان تغییر رشته ورسته شغلی طی بخشنامه ای که از اداره کل صادر می شود در تابستان جمع آوری شده و بعد از تشکیل کمیته برنامه ریزی و ساماندهی نیروی استان نتایج بر اساس اصل نیاز و عدم نیاز به نواحی و مناطق  اطلاع رسانی خواهد شد.