تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ ۰۷:۰۵:۱۲
کدمطلب: 611008
در برنامه پرسشگر مطرح شد:
اثبات تیزهوشی فرزندان مهمترین چالش خانواده ها / کاهش سازگاری دانش آموزان در جداسازی مدارس

در برنامه پرسشگر با موضوع"چالش های طرح تلفیق دانش آموزان"، مهمترین چالش خانواده ها، اثبات تیزهوشی فرزندان بیان شد.

به گزارش مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش  در برنامه پرسشگر روز جمعه ۲4 فروردین ۹۷که با حضور مجید قدمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و علی اصغر جویباری استاد دانشگاه و صاحبنظر در علوم تربیتی برگزار شد. در خصوص موضوع "چالش های طرح تلفیق دانش آموزان"، مباحث زیر مطرح شد.

خلاصه مباحث مطرح شده به شرح زیر است:

در ابتدا مجید قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: تفاوت های فردی یک واقعیت در جامعه است و با این تفاوت ها هدف نهایی آموزش و پرورش که آماده کردن فرد برای زندگی است تغییر نمی کند.

وی ادامه داد: معلولیت افراد مشکل آنها نیست و مشکل جامعه است و جامعه باید شرایطی را مهیا کند که افراد با شرایط متفاوت از شرایط زندگی بهره مند باشند.

قدمی با اشاره به اینکه تفاوت ها نباید ساختارهای مدارس را تغییر دهد و دانش آموزان  را از هم جدا کند، گفت: ۱۴۰هزار نفر دانش آموز تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند و ۷۵هزار نفر از آنها در مدارس خاص این معاونت تحصیل می کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: ۶۵هزار نفر از دانش آموزان ما در مدارس عادی تحصیل می کنند و ما از این نگاه فرد را برای زندگی آماده می کنیم.

وی گفت: مارک زدن به دانش آموزان بصورت عادی، عقب مانده و تیزهوش باعث تکبر و یا تضعیف دانش آموزان می شود و به همین دلیل باید آموزش فراگیر شود و نگاه جدا سازی را کنار بگذاریم و دانش آموزان را با استعدادهای مختلف در یک کلاس قرار دهیم تا از سرخوردگی ها جلوگیری و انطباق پذیری افراد را با تمامی قشرهای جامعه زیاد کنیم.

قدمی بیان کرد: پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که در آموزش فراگیر هستند بیشتر است و قبولی بیشتری در کنکور دارند و در دانشگاه موفق ترند.

وی ادامه داد: افراد باهوش باید برای زندگی در کنار همه افراد آموزش ببینند و اگر این افراد را به عنوان نخبه تربیت می کنیم  مدیرانی می شوند که با جامعه ارتباط ندارند و این عدم ارتباط گیری منجر می شود که بیشتر دانش آموزان تیزهوش ما اقدام به مهاجرت کنند.

در ادامه دکتر علی اصغر جویباری استاد دانشگاه عنوان کرد: ما مجاز نیستیم به هر دلیلی از جمله تفاوت هوش و توانمندی و یا عوامل دیگر، کودکان را از هم جدا کنیم و آنها را از حق همزیستی با هم محروم کنیم.

جویباری تصریح کرد:  هر نوع جداسازی مستلزم محرومیت است، و جدا سازی مدارس ایجاد محرومیت برای بچه های باهوشی است که ما خیال می کنیم با جداسازی برای آنها شرایط مناسبی فراهم می کنیم.

وی گفت: جدا سازی دانش آموزان سازگاری اجتماعی آنها را کاهش می دهد و جدا سازی ها بصورت غیر مستقیم باعث می شود تا به نسل آموزش دهیم تا تطابق را با افراد نزدیک تر به خود داشته باشید و با افراد دورتر و در سایر طبقات نمی توانند تطابق یابند و این مساله در دراز مدت موجب ناسازگاری های اجتماعی می شود.

جویباری تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش در تصمیم بر حذف آزمون ها کار درستی انجام داده اما باید ادبیات بهتری بکار بگیرد و صراحتا بگوید که به دلیل جداسازی هایی که در دراز مدت سبب ناسازگاری های اجتماعی می شود این تصمیم را گرفته ایم.

وی ادامه داد: تنوع مدارس در کشور برچسب زدن به دانش آموزان است. اول بچه ها را می خواهیم تیزهوشان ببریم اگر نشد نمونه دولتی و اگر نه می بریم هیات امنایی و اگر نتوانستیم می بریم مدارس عادی که موجب سرخوردگی می شود.

جویباری بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش تصمیم اخیرش بر حذف آزمون را باید همراه با خطرات تنوع مدارس و جداسازی ها برای جامعه شرح دهد.

وی تاکید کرد: در جامعه ای که به واسطه مدارس هزار تکه اش به جامعه ای هزار تکه تبدیل می شود . آینده نظم جامعه، خشونت های خیابانی و دعواها، طلاق ها و ... تحت تاثیر این جدا سازی ها قرار می گیرد و بسیار افزایش می یابد و  گسل های بزرگی در جامعه بوجود می آورد.

جویباری گفت: متاسفانه فضای روانی در میان  خانواده ها که به دنبال اثبات تیزهوشی فرزاندانشان و  اصرار  و پافشاری شان به این مطلب هستند باعث ایجاد فضای روانی منفی در جامعه شده است.

به اشتراک بگذارید :